Zo’n vier jaar geleden vonden 4 Fokker 60’s van het 334 Squadron een nieuw onderkomen in Peru. Vorige maand vertrokken de twee Fokker 50’s naar dezelfde bestemming. Na een lange etappevlucht van vier dagen is het luchtmachtsextet herenigd bij het Escuadrón Aeronaval de Exploración no. 11. Vanuit de Peruaanse hoofdstad Lima gaan de laatste Fokkers uit de luchtmachthistorie een zonnige toekomst tegemoet.
Als gevolg van de bezuinigingsmaatregelen van 2009, stelt de luchtmacht in oktober 2010 de twee Fokker 50’s van het 334 Squadron buiten dienst. De Defensie Materieel Organisatie (DMO) neemt ze over, maar ze blijven op Eindhoven staan. Voor zogenoemde ‘instandhoudingsvluchten’ vliegen ze nog tot 1 juli 2012 zo’n 10 uur per maand voor het European Air Transport Centre. De KLu meldt de operaties vanaf dat moment niet meer te kunnen ondersteunen. “Op Lelystad vonden we bij onderhoudsbedrijf Nayak een goed onderkomen”; zegt majoor Rob Hoogboom, projectleider bureau afstoting luchtsystemen van de DMO. “We hielden ook 3 CLSK-vliegers current op de toestellen. Iedere 3 maanden vlogen de Fokkers een keer.”
Gebouwd om te vliegen
De Fokker 50’s blijven daardoor in – de duurdere – flyable storage, tegenover – de goedkopere – deep storage van de Fokker 60’s. Hoogboom; “De 60’s stonden heel lang stil met alle gevolgen van dien. Vocht en corrosie, leidden bij de avionica tot veel klachten. We hebben er veel werk aan gehad de 60’s weer in orde te krijgen. Bij de Fokker 50’s konden we elk moment instappen en wegvliegen. Vliegtuigen zijn gebouwd om te vliegen, niet om stil te staan. Nu hoefden we met de Peruanen alleen maar acceptatievluchten te doen.”
Vlootuitbreiding
Vanaf oktober 2010 staan de kisten in de verkoop. Diverse partijen zijn benaderd, waaronder een nieuwe luchtvaartmaatschappij die vanaf Eelde wilde gaan vliegen. Sinds begin dit jaar tonen de Peruanen serieuze interesse. “Je gaat echter pas met een nieuwe klant in zee als de eerste definitief afhaakt”; zegt luitenant-kolonel Ton Koetsier, salesmanager bij de sectie verkoop van de DMO. “Door het niet rond krijgen van de financiën door de luchtvaartmaatschappij konden we met de Peruanen aan tafel. Zij hadden geld beschikbaar en wilden de Fokker 50’s graag als vlootuitbreiding op de Fokker 60’s.” “Dat betekende voor ons het weerzien met diverse bekende gezichten uit de verkoopperiode van de Fokker 60”; reageert Hoogboom. “Dat schept vertrouwen, want je weet wat je aan elkaar hebt.” Koetsier is het daarmee eens. “We werken met diverse landen. Met Peru gaat dat erg prettig, maar je wordt nog wel eens verrast. Zo stond er vanochtend ineens een priester op het platform om de bemanning te zegenen. Daar wist van tevoren niemand van.”
“Vamos!”
Op 4 november 2014 ondertekende Peru het contract voor de Fokker 50’s. Hoogboom; “Omdat de levering nog dit jaar moest plaatsvinden hebben we ze van tevoren laten spuiten en kregen ze een 6-jaarlijkste onderhoudsbeurt. Dat was een wens van de koper en zoiets wordt opgenomen in het verkoopcontract. En alles is hier, op de luchthaven Lelystad, uitgevoerd. We hebben daar veel medewerking gekregen.”
Op maandagmorgen 17 november staan de Fokkers klaar voor vertrek. De zon doet zijn best door de sluierbewolking heen te breken om de grijze vliegtuigen en dito dag van een beetje kleur te voorzien. “Vamos!” zegt 1 van de vliegers als hij ‘zijn’ Fokker 50 instapt bij het vertrek. En het laatste crewlid roept nog “Adios” voordat de vliegtuigdeur voor het laatst in Nederland dichtgaat. Even daarna vertrekken de Fokkers richting Peru. En daarmee is het Fokkerhoofdstuk – dat strekte van 1919 tot en met 2014 (zo’n 95 jaar) – bij de Koninklijke Luchtmacht gesloten.