Kerrville, Texas (VS), november 2014 – Mooney kennen we als de legendarische producent van de snelste, eenmotorige, vierpersoons, retractables ter wereld. Maar na een lange periode van faillissementen en overnames, een productie die volledig stil kwam te liggen en ga zo maar de door, is de phoenix van de GA opnieuw uit de as herrezen.
Bij de laatste overname – begin dit jaar – kwam Mooney in Chinese handen. Mooney Aircraft Company heet inmiddels Mooney Aviation Company, Inc. Op 26 februari jl. werd de productie hervat. Dat wil zeggen, 5 airframes werden verder afgebouwd. Vooralsnog worden er, volgens de laatste prognoses, dit jaar 6 vliegtuigen afgeleverd. In 2015 zouden dat er 30 moeten zijn. Dit is misschien niet het meest spannende nieuws. Maar dat Mooney een geheel nieuwe 2-zits diesel op de markt gaat brengen is dat wel!
Ferrari
Een Mooney diesel? Is dat niet net zoiets als dat Ferrari een 458 hybride of – God forbid – een diesel op de markt brengt? Bij Mooney hebben ze er vertrouwen in dat deze nieuwe lichting vliegtuigen hen naar de toekomst zal leiden. Ze accepteren in ieder geval al wel ‘reserveringen’ voor de M10 die naar verwachting pas in 2017 gecertificeerd zal zijn en direct daarop op de markt zal verschijnen.
Twee versies. De M10T en de M10J.
De T heeft een Continental diesel CD-135 met 135 pk. (met FADEC), een vast landingsgestel en zal vooral gepositioneerd worden als leskist. Bij een optimale kruissnelheid (bij 75% vermogen) van 140 knopen en zelfs bij een maximum kruissnelheid van 160 knopen nipt zij slechts aan de brandstofvoorraad van 42 US gal. met respectievelijk 4 of 5.3 gph. Het verwachte vliegbereik ligt tussen de 1.000 en 1.200 nm. Time between replacement (TBR) is 1.500 uur.
De J is een upgraded versie van de M10T. Heeft een intrekbaar landingsgestel en de sterkere Continental diesel CD-155 van 155 pk. (ook met FADEC) in het vooronder. Verder kenmerkt zij zich door de luxere uitvoering van o.a. het interieur en de snelheid en range die de reeds bestaande eigenaars van een Mooney gewend zijn. Met een optimale kruissnelheid (bij 75% vermogen) van 160 knopen en een maximum kruissnelheid van 180 en met dezelfde brandstofvoorraad als de M10T van 42 US gal. ligt de verwachte actieradius tussen de 900 en 1.000 nm. TBR is 1.200 uur.
De nieuwe Mooney M10’s zullen worden vervaardigd volgens de composiet bouwwijze. Verder blijft het naar voren gekantelde kielvlak – het handelsmerk van de Mooney – gehandhaafd. Hoewel de M10 bedoeld is als een lichte 2-zitter lijkt het er op dat zij, mede door de sidesticks, toch behoorlijk ruim is. Er is voldoende beenruimte voor piloot en passagier, of zoals u wilt, instructeur en leerling. De cockpit is 48 inch (122 cm.) breed. Mooney heeft nog geen gegevens omtrent de gewichten en nuttige lasten bekend gemaakt.
Garmin G1000 voor de M10
Het avionica pakket voor de M10 bestaat uit de inmiddels bekende en populaire Garmin G1000, met 2 grote 10,4 inch PFD en MFD schermen in het instrumentenpaneel. Om de kosten voor bijvoorbeeld vliegscholen binnen de perken te houden zal de M10T zonder autopilot worden aangeboden. De G1000 zal in de M10J gekoppeld zijn met de Garmin GFC700 autopilot. De Mooney M10 wordt in de loop van 2017 op de markt verwacht. Bij het ter perse gaan waren er nog geen prijzen bekend gemaakt.