Sinds 2000 is het aantal bewegingen voor vlieglessen op Nederlandse luchthavens met 43 procent gedaald naar bijna 240 duizend in 2013. Door de stijgende werkloosheid onder piloten is de vraag naar vlieglessen afgenomen.
Het recreatieve lesverkeer is mede gedaald vanwege de economische crisis en de hoge brandstofprijzen. De daling van het lesverkeer zet in de eerste drie kwartalen van dit jaar verder door. Dit maakte het CBS op 11 november j.l. bekend.
Lesvluchten op Nederlandse luchthavens
Driekwart van alle vlieglessen op regionale luchthavens
Ruim driekwart van alle vlieglessen vindt plaats op regionale vliegvelden. Het lesverkeer is in 2013 goed voor ongeveer de helft van alle starts en landingen op deze luchthavens. Het drukst met vlieglessen is het in Lelystad. Daar vormen de vlieglessen bijna 70 procent van alle vliegbewegingen.
Vliegverkeer op regionale luchthavens, 2013
Op nationale luchthavens is het aandeel van het lesverkeer minder dan 10 procent. Op Schiphol wordt op beperkte schaal gelest. In 2013 werden daar in totaal 440 duizend vliegtuigbewegingen gemaakt. Daarvan waren er 3,5 duizend voor vlieglessen.
Het aantal vlieglessen is het meest afgenomen op de luchthavens van Rotterdam en Maastricht. Luchthaven Rotterdam The Hague Airport verwerkte vorig jaar 47 duizend minder starts en landingen voor lesvluchten dan in 2000.
Luchthavens
Regionale luchthavens zijn Ameland, Budel, Drachten, Hilversum, Hoogeveen, Lelystad, Midden-Zeeland, Seppe, Teuge en Texel.
Nationale luchthavens zijn Schiphol, Rotterdam, Eindhoven, Maastricht en Groningen.