Mariëlle Didden woont in Steenwijk. Ze is moeder van twee kinderen. Verder heeft ze een eigen bedrijf dat gespecialiseerd is in webdesign en fotografie. Haar spaarzame vrije tijd brengt ze het liefst in de lucht door. Het begon allemaal toen ze als klein meisje samen met haar ouders in Indonesië woonde en regelmatig op binnenlandse vluchten reisde. Ze was toen een jaar of acht en vond het vliegen – en alles wat zich daar omheen afspeelde – ontzettend interessant en vooral spannend. Zelf vermoedt ze dat haar passie voor vliegen daar ontstaan is. Wie zal het zeggen. Feit is dat ze sinds 2009 haar PPL (Private Pilot License) heeft.
Het traject dat Mariëlle heeft moeten afleggen om haar droom te verwezenlijken was niet altijd even gemakkelijk. Rond haar twaalfde werd zij geplaagd door een beperking van haar gezichtsvermogen. Niets onoverkomelijks, maar wel genoeg om problemen te kunnen geven bij toekomstige vliegmedische keuringen. Gelukkig zijn deze problemen inmiddels verholpen en vormen ze al lang geen belemmering meer voor haar.
Jaren later, in 2007, stapte ze bij vlieginstructeur Charles Kunst van Vliegclub Flevo in voor een lesvlucht. Het was duidelijk, het ‘vuur van de vliegerij’ laaide op als nooit tevoren. Daarna heeft ze nooit meer omgekeken naar de periode waarin zij dacht dat vliegen niet voor haar was weggelegd.
Maar haar vliegambities zijn nog lang niet allemaal vervuld. Mariëlle wil vlieginstructeur worden én haar CPL (Commercial Pilot License) halen. En alsof dat niet genoeg is, wil ze zich ook bekwamen in aerobatics. Zij volgde hiervoor al kunstvlieglessen bij Sebo Woldringh van Wings over Holland.
“Als je al een kick van ‘gewoon rechtuit vliegen’ krijgt, dan zijn aerobatics echt wel de kers op de taart”; zegt Mariëlle. “Doordat je met abnormale vliegstanden (unusual attitudes) te maken krijgt, wordt het noodzakelijk om je referentie (de horizon) op andere plaatsen te zoeken dan je gewend bent. Je vleugel kan bijvoorbeeld prima als vervangend hulpmiddel gebruikt worden als je neusstand zo ver boven de horizon komt, dat deze bij recht vooruit kijken niet meer te zien is. Zo kan je bij een looping naar achteren kijken om zo vroeg mogelijk weer een horizon op te pikken. Niet in de laatste plaats raak je vertrouwd met ongebruikelijke vliegstanden en een veel extremere bediening van de stuurorganen (control inputs), die soms zelfs geheel tegen je gevoel in kunnen zijn maar die je ook weer een beter begrip van en controle over het vliegtuig geven.”
Didden; “De praktijk heeft inmiddels ruimschoots aangetoond dat een basisopleiding aerobatics van de meeste vliegers een betere ‘knuppelaar’ maakt. Eigenlijk zou iedere vlieger dan ook een paar aerobatic trainingsvluchten moeten maken tijdens zijn opleiding (bijvoorbeeld voor zijn PPL). Van een paar goed aangeleerde spins en gecoördineerde loopings is nog nooit iemand slechter geworden. Je hoeft echt niet een heel aerobatic programma inclusief lomcevaks en zo te doorlopen. Het gaat vooral om controle, ook in uitzonderlijke situaties.”
Met haar vliegclub maakt Mariëlle af en toe ook uitstapjes naar het buitenland. Bijvoorbeeld naar de Oostenrijkse en Italiaanse Alpen. Mariëlle; “Voor ons laaglanders is dat wel even wennen. Er zijn een heleboel nieuwe factoren waar je juist bij het vliegen in de bergen rekening mee moet houden, zoals bijvoorbeeld je hoogtemeterinstellingen (QFE of QNH). Geen enkel vliegveld ligt daar op dezelfde hoogte. Sterker nog, daar kunnen vele honderden meters verschil in zitten. Zal je in Nederland niet snel tegenkomen. En niet onbelangrijk de andere weersomstandigheden. Tijdens zo’n ‘expeditie’ heb ik voor het eerst met een klein vliegtuig boven de 10.000 voet (FL100) gevlogen…….kicken!!!”
Ze heeft inmiddels zo’n 170 vlieguren in haar logboek staan. Voordat zij aan haar CPL kan beginnen moet zij 200 uur hebben, waarvan 100 uur als PIC (Pilot in Command). De koek is dus nog niet op voor Mariëlle. Zo wil ze ook heel graag eens in een Pitts Special vliegen. Wij verwachten dat haar dat ook gaat lukken en wensen haar daarbij succes maar vooral veel plezier.
Links:
– http://www.vliegclub-flevo.nl
– http://www.wingsoverholland.nl