Lelystad, 21 augustus 2014 – The Pilot Shop (TPS) op Lelystad mag inmiddels wel een begrip genoemd worden. TPS viert dit jaar haar 25-jarig jubileum. In dit interview met de eigenaar van TPS, Peter Mundy, komen we wat meer te weten over de zaak, maar ook over hemzelf. Zijn verhaal leest als een spannend jongensboek. Ook moet je onwillekeurig denken aan de uitstpraak; “van krantenjongen, tot miljonair”. Hoewel, in zijn geval zou; “van bordenwasser tot eigenaar van The Pilot Shop”, dichter bij de waarheid zijn.
Wanneer ben je in Nederland gekomen en wat was je eerste baan?
“Ik ben 40 jaar geleden vanuit Engeland naar Nederland gekomen en – zoals dat wel vaker gaat als je de taal niet machtig bent – was mijn eerste baan die van schoonmaker in een hotel in Amsterdam. Dat hield ik 6 maanden vol. Daarna was ik bedrijfsleider, in datzelfde hotel”; grinnikt hij. Uiteindelijk zou hij hier 10 jaar blijven.
Wat deed je daarna?
“Ik wilde toch wel graag zelfstandig ondernemer zijn en dus besloot ik op een goede dag een koffieshop te beginnen. Let wel, dat was nog in een tijd dat een koffieshop ook inderdaad gewoon koffie verkocht. Dat heb ik 5 jaar gedaan. Toen kreeg ik de kans een restaurant – Intermezzo – te beginnen. Nog steeds allemaal in Amsterdam. Het werd drukker, meer personeel, etc. Ik had inmiddels het vliegen (weer) opgepakt en vond hierin een ontsnapping aan de dagelijkse beslommeringen. Niettemin heb ik het restaurant 15 jaar lang met veel plezier gerund. Maar ik kwam gaandeweg ook tot de ontdekking dat ik het veel leuker vond om zelfstandig te ondernemen – maar dan zonder personeel – in de vliegerij. Toch heb ik nog een tijdje beide gedaan (TPS én het restaurant), maar dat was op den duur niet meer vol te houden.”
Hoe ben je op het idee van The Pilot Shop gekomen?
“Ik wilde ooit een ICOM handheld VHF set kopen. Nergens te krijgen in Nederland. Ik moest ervoor naar Luxemburg. En er waren nog wel wat andere spullen die ik zo nu en dan wilde hebben of nodig had. Maar om daarvoor iedere keer 3 uur héén en 3 uur terug te rijden, vond ik toch wel wat pittig. Bovendien kon ik mij zo voorstellen dat er meer mensen in Nederland waren die ook dit soort spullen nodig hadden en met hetzelfde probleem zaten. Vanuit die ervaring ben ik op het idee gekomen om zelf in de handel van luchtvaartbenodigdheden te gaan. Daarmee was The Pilot Shop geboren.
Hoe ga je dan verder?
“Ik ben in 1989 met TPS begonnen, vanaf een zolderkamer. TPS groeide harder dan verwacht en al snel verhuisden we naar Schiphol-Oost. Schiphol was toen nog GA vriendelijk. Men vloog in die tijd vrij gemakkelijk naar EHAM om even iets te halen, bijvoorbeeld bij TPS. Ondertussen weten we dat die situatie aanzienlijk veranderd is. Ik moest mijn plannen dus gaan aanpassen. Weg van Schiphol. Maar waar naartoe? De keuze viel al snel op Lelystad Airport. Per slot van rekening vloog ik hier al. In de eerste 5 jaar hebben we een ruimte bij Aero Service gehuurd. Daarna zijn we nog twee keer verhuisd, om uiteindelijk op de huidige locatie aan de Arendweg nummer 37c terecht te komen.”
Even terug naar je eigen eerste stappen in de vliegerij. Hoe is dat gegaan?
“Ik was lid van de Britse Air Scouts, een onderdeel van de gewone Scouting organisatie. Ik kon mij inschrijven voor een vlucht met een AVRO Anson. En zo maakte ik op mijn dertiende mij eerste vlucht. Op mijn zestiende begon ik via de Air Scouts met vlieglessen. Maar ook in die tijd was vliegen al hartstikke duur. Te duur in ieder geval voor een jonge ambtenaar, zoals ik. En dus moest ik er al snel mee stoppen. Tot mijn grote spijt overigens.”
Vertel eens van je eerste solo?
“Ik volgde mijn opleiding bij motorzweef-vliegschool Midden-Nederland. En eigenlijk wilde ik helemaal niet solo komen. Dat kwam voor een deel voort uit een gebrek aan zelfvertrouwen en voor een deel uit mijn hoogtevrees (waar ik overigens nog steeds last van heb). Maar op een gegeven moment stapte mijn instructeur na een vlucht uit de GROB 109 en zei; “ga maar”. Dat heb ik toen maar gedaan. Wat een ervaring. Onvergetelijk!”
Ik heb inmiddels zo’n duizend uur en ben dus een luxe villa in het Gooi en een buitenhuis in Z-Frankrijk verder. Qua kosten dan. Het vliegen gaat voor mij (bijna) boven alles. Een vakantie in een ver tropisch oord is voor mij niets, vergeleken met het plezier dat ik aan het vliegen beleef. Ik ga dus liever een weekend zelf vliegen. Kost misschien tien keer zoveel, maar ik heb ook tien keer zoveel plezier.”
Tot besluit moeten we het nog even hebben over het assortiment van The Pilot Shop. Hoe groot is deze en welk deel daarvan heb je op voorraad?
“Het is een beetje moeilijk om aan te geven hoeveel verschillende artikelen wij precies in ons assortiment hebben en welke daarvan dan weer op voorraad zijn. Je kunt er in ieder geval van uit gaan dat wij in totaal een kleine 3000 artikelen in ons assortiment hebben. Daarvan hebben wij er zo’n 1000 in de winkel liggen. De rest is op afroep beschikbaar en leverbaar. Het hebben van voorraad is altijd een lastig punt. Wat wel, wat niet? Heeft het alleen met de doorloopsnelheid te maken of ook met de afmetingen? En ga zo maar door.
Ons assortiment kan je in vijf hoofd onderdelen verdelen; PILOT, NAVIGATION, AIRCRAFT, TRAINING en MISCELLANEOUS. Om een goede indruk te krijgen van wat mij allemaal hebben, kan je het beste op onze website (http://www.pilotshop.nl) kijken.
De winkel op Lelystad Airport is op maandag t/m vrijdag geopend van 10:30 tot 17:00 uur en op zaterdag van 10:30 tot 16:00 uur. Op verzoek zijn wij ook op zondag geopend. Als u van ver komt en het is mooi weer, bel dan even van te voren. Best kans dat ik aan het vliegen ben.”