Lelystad, donderdag 27 februari 2014 – Aviodrome heeft in de Verenigde Staten een speciale kit laten bouwen voor een Spyker V.2 lesvliegtuig. Bezoekers van het Luchtvaart Themapark kunnen de komende weken zien hoe het vliegtuig wordt opgebouwd. De Spyker V.2 wordt onderdeel van een nieuwe expositie bij Aviodrome over de Eerste Wereldoorlog. Deze expositie opent op Hemelvaartsdag 2014.
Dit jaar is het precies 100 jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog begon. Daarom opent Aviodrome op Hemelvaartsdag, 29 mei 2014, een expositie over 100 jaar WOI. Een interessante expositie voor jong en oud. De rode draad van deze expositie is de manier waarop de Eerste Wereldoorlog de burgerluchtvaart heeft veranderd. ‘Van oude vliegtuigen tot drones’ is het thema van 100 jaar WOI.
De voorbereidingen voor de nieuwe expositie zijn al in volle gang bij Aviodrome. In februari ontving het park de speciaal gebouwde kit voor een Spyker V.2. De komende weken zal het vliegtuig in de T2-hangar worden opgebouwd in het zicht van de bezoekers. Aviodrome was reeds in het bezit van een 80pk sterke Thulin vliegtuigmotor met serienummer 331. In 1919 zat deze motor gemonteerd op de Spyker van de Marine Luchtvaartdienst met registratie C-16. De Spyker V.2 die Aviodrome op dit moment bouwt zal worden voorzien van deze motor en de registratie C-16.
Geschiedenis van de Spyker
Vanaf 1915 werden Spyker-vliegtuigen gebouwd door de Amsterdamse fabrikant Trompenburg. De NV Nederlansche Automobiel- en Vliegtuigfabriek ‘Trompenburg’ was reeds producent van auto’s genaamd Spyker. Door de bouw van vliegtuigen werd het bedrijf de eerste volwaardige Nederlandse vliegtuigbouwer die zowel vliegtuigen van eigen ontwerp als in licentie in serieproductie nam.
In maart 1917 vond de eerste vlucht van een Spyker V.2 plaats. Deze tweedekker met een houten constructie bekleed met linnen doek was een door Trompenburg ontwikkeld lesvliegtuig. Door vele bestellingen van de Spyker V.2 in 1917/1918 werd de Spyker V.2 het eerste Nederlandse vliegtuig dat in serie werd gebouwd.
Foto’s: Aviodrome, “archief F. Gerdessen”