donderdag , 21 november 2024

Een nieuw zweefvliegseizoen – Column Leo Simons

Column Leo Simons. Een nieuw zweefvliegseizoen. De afgelopen maanden zijn er weer een flink aantal zweefvliegers – al dan niet met hun eigen kist – over de wereld getrokken om tijdens ‘onze’ winter gebruik te maken van de fraaie weersomstandigheden op het zuidelijk halfrond. Meer specifiek, Australië, Zuid-Afrika en Namibië.

Was het vroeger al bijzonder als men bijvoorbeeld met kist en crew naar Spanje of Italië ging (Frankrijk en Duitsland waren al snel gangbare bestemmingen), tegenwoordig zul je toch echt een stuk verder moeten reizen, wil je nog een beetje indruk kunnen maken. En zelfs Australië, Zuid-Afrika en Namibië zijn inmiddels (bijna) gemeengoed geworden. Je kunt je dus inmiddels afvragen; “what’s next….. the moon?”

De transportmogelijkheden die voor een dergelijke expeditie nodig zijn, zijn sterk verbeterd. Er zijn inmiddels een paar partijen die ieder najaar een containertransport organiseren – zoals bijvoorbeeld het Australian Soaring Centre Corowa (http://www.mikefox.nl) – naar bijvoorbeeld Z.A. of AUS. Een eigenaar van een zweefvliegtuig kan een plaats in een container reserveren. Hierin wordt zijn/haar vliegtuig naar gewenste land vervoerd en indien gewenst op het betreffende vliegveld afgeleverd. De containers zijn speciaal voor het transport van zweefvliegtuigen aangepast, zodat een veilige en voorspoedige overtocht gegarandeerd kan worden. Afhankelijk van de indeling passen er ongeveer 5 á 6 toestellen in één container. simons_columnHieruit kan men opmaken dat de kosten voor een transport dus ook door 5 of 6 gedeeld wordt. Op die manier blijven deze kosten dus binnen de perken. De containers zijn vele weken – per schip – onderweg. Het is daarom zaak dat alles goed gestouwd en vastgesjord staat. Eén losse vleugel kan een onvoorstelbare hoeveelheid schade aanrichten in een container waar dus ook ander materieel in staat. Zie foto.

Voor wie écht langeafstandsvluchten wil maken (1.000 km of meer), die moet toch echt naar de eerder genoemde bestemmingen gaan. Thermiekbellen van 4 tot 6 m/s en zelfs meer en vlieghoogtes van boven de 4.500 meter (thermisch) zijn daar eerder regel dan uitzondering. Vandaar dat er geregeld vluchten van meer dan 1.000 km gemaakt worden. Deze worden dan weer op passende wijze afgesloten met een braai of een barbie, al naargelang het land waar één en ander heeft plaatsgevonden. Natuurlijk begeleid met een paar welverdiende biertjes. Dat is in de meeste landen toch wel hetzelfde.

Om wat voorbeelden te geven; de Australiër Adam Woolley vloog met een Ventus 2cM op 17/01/2014 een gedeclareerde doelvlucht van  1.250 km. (klik: http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/flightinfo.html?dsId=3462778). En Max Leenders vloog in Zuid-Afrika op 19/01/2014 vanaf Douglas Backhouse (nabij Kimberley) een snelheidsrecord op een 1.000 km retour met 145 km/h. (klik: http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/flightinfo.html?dsId=3464141).

Ik doe hiermee geen recht aan alle andere bijzondere vluchten die er de afgelopen periode zijn gemaakt. Het zou echter te ver voeren om deze allemaal hier op te noemen. Voor diegenen die tóch nieuwsgierig zijn, dit is de site waar de meeste vluchten vermeld worden: http://www.onlinecontest.org.

In Europa staat het nieuwe vliegseizoen bijna alweer voor de deur. Hoewel het pas februari is zijn de meeste vliegers alweer druk in de weer met hun voorbereidingen. Dat kan zijn voor de eerste wedstrijd van het seizoen, of voor een zweefvliegvakantie in het buitenland. Populaire bestemming, vroeg in het seizoen, is bijvoorbeeld de Zuidfranse Alpen. Vliegvelden als Sisteron, St. Auban, St. Crepin en La Motte du Caire zijn vanaf maart populaire bestemmingen voor zweefvliegers die niet tot april/mei willen (of kunnen) wachten. Dan begint namelijk het seizoen (pas) een beetje op gang te komen in Nederland. Bergvliegervaring is in deze gevallen een must. Daarvoor zijn er overigens goede cursussen. Bijvoorbeeld die op Gap-Tallard.

Naast de wedstrijden die door de verschillende Nederlandse zweefvliegclubs georganiseerd worden, zal er ook dit jaar weer een Nederlands Kampioenschap Zweefvliegen worden gehouden. Dit zal plaatsvinden van 22 t/m 30 mei 2014 op Terlet (klik: http://www.nkzweefvliegen.nl). Hierover meer in mijn volgende column.