vrijdag , 22 november 2024

Volg je passie, never ever give up

Volg je passie, never ever give up! Als je een willekeurig kind vraagt wat het later wil worden, luidt het antwoord vaak “piloot”. Van oudsher is het een kinderdroom, een beroep dat tot ieders verbeelding spreekt. 

Zo ook voor Ralph van der Werff. In 2010 heeft hij zijn passie voor vliegen gevolgd en heeft hij zijn eerste schreden gezet op het onvoorspelbare pad dat naar het beroep van verkeersvlieger moet leiden. Onvoorspelbaar, want het is al lang niet meer vanzelfsprekend dat je na een peperdure opleiding tot verkeersvlieger ook een baan vindt bij een luchtvaartmaatschappij.

Een steeds groter wordende groep – extreem gemotiveerde – mannen en vrouwen heeft moeite om het hoofd boven water te houden als gevolg van een torenhoge studieschuld. Het is geen geheim dat je als piloot bij een (grote) luchtvaartmaatschappij tot één van de best betaalde werknemers van Nederland behoort. Maar de kosten van de vliegopleiding die daar aan voorafgaand moeten worden aangegaan in een tijd van financiële crisis, maakt het voor de toekomstige dromenjagers zeker de moeite waard om dit risico heel bewust af te wegen.

Ook al ben je een doorzetter, je hebt gewoon ook een behoorlijke portie geluk nodig. Daar kan Ralph van der Werff over meepraten, hij is namelijk zo’n doorzetter. Na het behalen van zijn HAVO diploma in mei 2009, heeft hij in de drie maanden daarna zijn deelcertificaat natuurkunde gehaald (wonende in Rotterdam-, en studerende in Utrecht), wat nodig was om piloot te kunnen worden.

In gesprek met: Ralph van der Werff

rvdwerf-02Waar heb je leren vliegen? “In de drie maanden dat ik natuurkunde studeerde heb ik met een bijbaantje het geld bij elkaar gewerkt om in Canada mijn Private Pilot’s License (PPL) te kunnen halen en Engels te studeren.

Ik ging in januari 2010, tijdens de Olympische Winterspelen van Vancouver. In verband met de terroristische dreiging rondom de Spelen, golden er veel vliegrestricties. Niettemin maakte ik in ongeveer 3 maanden tijd 65 vlieguren en in mei 2010 keerde ik terug naar Nederland met een PPL en Engels Cambridge certificaat op zak.”

Maar met alleen een PPL op zak wordt je niet aangenomen bij een luchtvaartmaatschappij … “Dat klopt, de kerosine had zich vermengd met het bloed in mijn lichaam. Het vliegvirus had toegeslagen en ik ging op zoek naar een opleiding tot verkeersvlieger. Deze vond ik bij de Nationale Luchtvaart School, waar je twee jaar alles op alles moest zetten om je droom waar te maken.”

Wat kun je vertellen over die opleiding? “De eerste acht maanden theorie waren “killing”. Maar het vooruitzicht van het vliegen na de examens houdt je op de been. Amper een jaar nadat ik was teruggekomen uit Canada, vertrok ik met 23 klasgenoten naar Phoenix, Arizona (USA) voor de praktijkfase.

rvdwerf-03Het altijd zonnige Phoenix is de thuisbasis voor veel vliegscholen. Waaronder die van de NLS. Gewapend met een headset, vliegkaarten en een veredelde rekenmachine was ik klaar voor het echte werk, vliegen. Uitdagende vluchten boven de woestijn met temperaturen van 42 graden Celsius waren dagelijkse kost.

De layout van het praktijkgedeelte ziet er als volgt uit: PPL, Instrument Rating (IR), Single Engine Piston Rating (SEP) en tot slot het Commercial Pilot License (CPL).

Als je deze examens met succes voltooid, ga je, na een kleine tussenstop in Nederland, over het algemeen binnen acht maanden naar Portugal. Hier heb ik mijn Multi Engine en Instrument Rating (ME, IR) behaald en dat zijn dan ook de laatste actual vlieguren van de opleiding. Niet alles verliep zo gemakkelijk, hoor.

rvdwerf-04Er waren ook wel tegenslagen, maar die moet je achter je kunnen laten. En als ik terug kijk op het praktijkgedeelte zie ik eigenlijk niets anders dan hoogtepunten.”

Wat heb je na het behalen van je brevet gedaan? “Solliciteren natuurlijk. Maar als je het idee hebt gekregen dat de opleiding zwaar klinkt, dan is dat niets in vergelijking met de periode die daarna komt: het vinden van een baan. In het afgelopen jaar heb ik meer dan honderd sollicitatiebrieven verstuurd, allen helaas zonder succes. Daarnaast sta ik ook nog in databases van luchtvaartmaatschappijen, waar je je CV in kunt zetten. Naast mijn huidige werk, Ground Handling Agent bij Aviapartner, is het solliciteren ongeveer een baan op zich.”

Maar op een bepaald moment heb je besloten het anders aan te pakken … “Klopt! Je moet proberen geen problemen te zien, maar mogelijkheden. En in ons tijdperk van Social Media, zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos. Net als Nick van Tol, heb ik besloten om het solliciteren helemaal anders aan te pakken. Met een goede vriend heb ik een film gemaakt met als onderwerp: Ralph van der Werff, actief in de luchtvaart.


Youtube: Sollicitatie/Application First Officer Ralph van der Werff!

Ik besloot de video op een LCD kaart aan te leveren bij de bedrijven waar ik wilde solliciteren. Zodra je de kaart openklapte begon de video te spelen. Het leek mij een leuke oplossing om zo de HR afdeling mijn film te laten bekijken en op een positieve manier hun aandacht te trekken. Eind november heb ik mijn enveloppe met daarin mijn CV, motivatiebrief, documentatie en video, afgeleverd. Twee weken later ontving ik een telefoontje met daarin goed nieuws. ‘‘Meneer van der Werff, uw sollicitatie is in goede orde ontvangen en ook zeer origineel bevonden!’’. Daarbij werd wel een kleine kanttekening gemaakt; ‘‘Momenteel nemen wij geen First Officers aan maar houdt in december uw telefoon in de gaten’’.

Vol verwachting heb ik een maand lang mijn telefoon niet los gelaten. Helaas geen belletje …

Maar je laat je niet ontmoedigen, hè? “Zeker niet, ik ben vastberaden om mijn droom niet te laten ‘vervliegen’. Ik heb de film inmiddels op Youtube en Vimeo geplaatst met de titel ‘Sollicitatie/Application First Officer Ralph van der Werff!’ En dat heeft tot nu toe al meer dan 6.500 views opgeleverd. Ik hoop uiteraard op nog meer views en dat er dan een kijker bij zit, die mij de mogelijkheid geeft om aan een selectieprocedure deel te mogen nemen waar ik kan bewijzen dat ik de juiste capaciteiten en instelling heb, om een goede verkeersvlieger te worden.”

“Volg je passie, never ever give up !

Voor een vergroting van de foto klik je erop.

Vliegen in Nederland, januari 2014